schoolvoorstelling EyeFeed

EyeFeed is klaar voor de toekomst. Een toekomst die zich almaar sneller opdringt. 
Een toekomst waar Facebook u na 300 likes beter kent dan uw eigen lief.
Een toekomst waar oude machtsstructuren één voor één instorten. 

Dat de digitale revolutie de bestaande structuren volledig doet wankelen,
is iets wat de oprichters van EyeFeed duidelijk niet ontgaan is.

EyeFeed als voorstelling

EyeFeed dompelt u onder in een digitale wereld die zich almaar meer opdringt. De voorstelling confronteert u met nieuwe machtsstructuren. Waarom zou je nog een hotelkamer boeken via een reisbureau, als je dankzij een app vanuit je zetel een kamer kan reserveren bij iemand thuis? Waarom nog investeren in openbaar vervoer als je via Uber zelfrijdende wagens kan delen? En waarom nog belastinggeld geven aan de VRT als iedereen zijn nieuws toch binnenkrijgt via Facebook?

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe machtsstructuren? Op een individu, maar vooral: op een democratie en samenleving? Als journalist bij VRTNWS weet schrijver Arne De Jaegere maar al te goed wat de impact is van die digitale evoluties. Bedrijven en politici richten zich steeds vaker via sociale media rechtstreeks tot de burger om zo de traditionele media te omzeilen. Uit onderzoek blijkt ook dat jongeren (-18) hun nieuws quasi uitsluitend halen via die sociale media. Iets wat communicatiestrategen en advertentiebureaus maar al te goed beseffen. In de voorstelling kruipen de makers in het hoofd van die communicatiestrategen. Hoe kan je mediagebruikers het best beïnvloeden? Hoe kan je hen helemaal wild maken van die ene boodschap? Welke technieken moet je hanteren om hen verslaafd te maken? EyeFeed flirt met de grenzen tussen nieuws, doelgerichte reclame en fake news en steekt de loef af met de privacywetgeving.

EyeFeed als schoolvoorstelling

Dat deze voorstelling brandend actueel is, hoeft in tijden van fake news en gepersonaliseerde reclame niet te verbazen. Denk maar aan het onderzoek dat op dit moment in het Amerikaanse Congres loopt naar Russische bedrijven die fake news verspreidden tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de impact daarvan op de verkiezingsuitslag. Of aan de nieuwe privacywetving die in 2018 op ons af komt. Of aan het steeds toenemende gevaar voor fake news en de onmacht van Facebook.

Deze voorstelling confronteert de kijker ook met het eigen gedrag op social media. Wat hebt u zelf onlangs geliket en geshared? In welke mate vertelt dit iets over uw eigen persoonlijkheid? Hoe wordt die informatie een koopwaar? Op welke mate wordt die informatie later gebruikt? Hoe komt het dat je bepaalde nieuwsberichten te zien krijgt? Welke mechanismes zitten daar achter? En hoe kan je de stroom van informatie die op ons afkomt nog filteren?

In die zin sluit EyeFeed perfect aan bij de sleutelcompetenties digitale competentie en mediawijsheid die aan de basis liggen voor de nieuwe eindtermen. Leerkrachten moeten zelf op zoek naar een concrete invulling van de eindtermen, wat vaak niet evident is. Deze voorstelling kan een perfecte manier zijn om het debat in de klas aan te wakkeren en om een aantal belangrijke thema’s zoals het gevaar voor fake news en de moeilijke relatie tussen traditionele en sociale media aan te snijden

“EyeFeed… Een serieuze eye openener”

“Prachtige dialogen, bittere ernst, gebracht met erg fijne humor”

“Perfect duidelijk gemaakt hoe de media werkt. Deze voorstelling doet de ogen openen”

Heeft u vragen of wil u contact met ons opnemen om een afspraak te maken?
Vul dan onderstaand formulier in.